Vanmiddag kwamen: Jeroen van Beijnen, Jeroen de Boer, Joost, Bert, Jeanine en ik bijelkaar in Den Bosch om het programma voor de nieuwe Happening sessie (#hap7) tijdens de NVB dag op 17 november te bespreken. 

Hierbij een samenvatting waarin het volgende wordt besproken:

- de titel en het programma

- overige ideeen voor die dag

- de vragen aan NVB organisatie en anderen

- de actiepunten (wie doet wat)

 

SAMENVATTING

Titel: Happe.ning 7: Embedded Librarian

Dagvoorzitter: Wilma (vindt de rest dat OK?)

Centraal staat het idee hoe de informatiespecialist dichter bij de klant komt. Daarbij staat de nadruk van de sessies op het geven van praktische handvaten op dit gebied. Door ervaringen te delen en tips te geven. Het concrete programma ziet er als volgt uit:  


1) Keynote (totaal = 45 minuten):

- Bert: relatie collectie/informatiespecialist - faculteit. Het nieuwe beleid van de UB Groningen om het contact te vergroten tussen faculteit- en collectie/informatiespecialisten  

(- Gerard: Kan misschien iets over HBO vertellen en het beleid van Fontys op dit gebied?)

- Iemand van de OB ook toevoegen die iets vertelt over toenadering Klant - Bibliotheek (Jeanine -> airport/stations bieb?)

 

2) Sessies (20 minuten per sessie plus 10 minuten vragen)

a) Facebook: Facebook inzetten 
- Iemand van de UvA (Mariette)? Facebook app maken.

- Ilse de Pre vragen over de Facebook ervaringen in Belgie?

 

b) Promotie dmv filmpjes

- Marc Barteling van de website: http://www.whyilovethisbook.com/ vragen om te vertellen over zijn idee om dit succesvol initiatief te starten. Mooi voorbeeld van een concept dat bedacht is door iemand die niet bij de bieb werkt, maar wel een geweldig idee voor bibliotheken zou kunnen zijn. 

 

c) Online samenwerken

Jeroen: vertelt over de inzet van sociale media voor je werk als informatiespecialist: collega's vragen delen en documenten delen via twitter, google docs etc

3) 2.0 Genius Desk

balie (of 2 tafels) voor de zaal met twee laptops en afwisselend Bieb 2.0-ers die erachter staan en die mensen kunnen raadplegen als ze:

- meer (praktische) informatie willen krijgen over de Happe.ning presentaties (Keynotes en andere sessies). De extra informatie staat op Bibliotheek 2.0. Door middel van een QR code per presentatie worden mensen verwezen naar de goede link op Bibliotheek 2.0

- vragen hebben over allerlei onderwerpen zoals: sociale netwerken, bloggen, blended learning, torrents, wiki's, augmented reality, linked data, apps maken, hardware...

Het is niet zo dat de 2 bieb 2.0-ers alle vragen moeten kunnen beantwoorden. Wel moeten ze vragen waar ze de antwoorden niet van weten kunnen doorverwijzen naar twitterende collega's (of de pagina op bieb 2.0) zodat ze daar met hun vraag terecht kunnen.

Bovendien moet de balie een trefpunt worden waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

 

OVERIGE IDEEEN VOOR DIE DAG

-Jeroen: T-shirt actie

Om extra geld te krijgen zouden we op Bieb 2.0 t-shirts kunnen aanbieden met een bieb tekst erop die mensen in september en oktober kunnen bestellen. In november wordt de bestellingen van de t-shirts doorgegeven en naar mensen toegestuurd De winst op de t-shirts kunnen we investeren voor eventuele extra's en kosten van die dag. 

 

Streaming

Het zou leuk zijn als de sessies gestreamd kunnen worden. 

Een ander idee is om de spreakers te flippen en de filmpjes online te zetten na afloop

 

Twitter- plugin -> online voting systeem

Je kunt software op een laptop uploaden met een twitterplugin. Op die manier kun je via Powerpoint vragen toevoegen voor het publiek die zij via twitter kunnen beantwoorden. Voor meer info, zie: http://www.sapweb20.com/blog/powerpoint-twitter-tools/

 

DE VRAGEN AAN NVB E.A.

Aan de NVB:

- worden entree en reiskosten vergoed v t organisatieteam en de sprekers?

- kunnen we 2 laptops, 2 tafels krijgen voor de 2.0 Genius Desk? 

- is er een beamer beschikbaar met evt scherm voor de ingang van de zaal? Daarop kan de twitterstream gezet worden, een vraag van een bezoeker en tussendoor ook de QR Codes van de sessies

- is er een budget die iedere track krijgt (via sponsoren?)?

- in de zaal zou een bureau plus stoel en microfoon voor de dagvoorzitter aanwezig moeten zijn, een scherm, een beamer, pc/laptop, internetverbinding. Twee microfoons Waarbij een zaal microfoon (ivm vragen vanuit de zaal) en een voor de spreker (liefst losse microfoon)

- Hoeveel tijd zit er tussen het wisselen van de sessies in de tracks? Als een sessie een half uur duurt, heeft men dan ook extra tijd om naar een sessie van een andere track te gaan? 

 

Vragen op Bibliotheek 2.0 netwerk

- wie wil een t-shirt kopen: aparte blok op voorpagina?

- wie wil een half uur of langer de 2.0 Genius Desk bemannen? 

- wil iemand voor de streaming zorgen?

- wie weet een leuke slogan voor op de t-shirts (de winnaar krijgt een tshirt gratis)

 

ACTIELIJST

Programma:

- Iedere presentator van een keynote of sessie maakt van zijn presentatie een: een korte samenvatting, verwijzing naar de powerpoint of prezie en praktische tips/handvaten. Dit komt op Bibliotheek2.0 te staan. 

- Jeanine: zou jij een keynote willen doen over OB Airport/station? Nadruk op klantencontact? Dan wordt het dus een Keynote van Bert en Jeanine van ieder 20 minuten?

Jeanine informeert of Marc Barteling zou willen meewerken.

- Wilma vraagt UvA of ze mee willen doen aan Facebook sessie. Tweede optie is Vlaamse presentatie

- Bert vraagt aan UB Groningen of hij een keynote op de NVB kan geven

- Joost zou jij met de handmicrofoon in de zaal willen zijn, zodat mensen de vragen via de microfoon kunnen stellen? Zou je wellicht ook de twitterstream tijdens de sessies willen volgen en de vragen eruit willen halen? Na een presentatie vraag ik dan welke vragen er zijn in de zaal en op twitter. 

 

Vragen aan de NVB e.a.

- Wilma stelt de vragen aan Michel en Henk van de NVB en informeert hen over de plannen van onze sessie.

- Jeroen van Beijnen: zou jij de vragen op Bieb 2.0  site willen zetten?  

 

 

VERVOLG

We houden elkaar op de hoogte via deze groep op Bibliotheek 2.0 

Op zaterdag 15 oktober, 14 uur spreken we elkaar live via Google Hangout. Jeroen de Boer, wil jij ervoor zorgen dat Jeanine een uitnodiging krijgt en een hangout willen aanmaken?

 

Klopt het zo een beetje of zijn er nog toevoegingen/onduidelijkheden/misschien ben ik iets vergeten?

 

Groetjes

Wilma 

 

 

 

 

Weergaven: 445

Berichten in deze discussie

Antwoorden vragen NVB (van Henk Verbooij)

1. Vergoeding entree/reiskosten sprekers? JA

2 Vergoeding Happening organisatie (Jeroen v B, Joost, Jeanine en ik) Zal Henk nog navragen

3. Laptops Genius Bas? Ja, 5 stuks

4. Beamer + Scherm voor Genius Bar? Zal Henk nog navragen

5. Extra Budget voor een track? Nee

6. Tijd tussen tracks? Ja, we doen mee met de tijdsindeling van de andere tracks

Antwoord Henk: 

In de Hot Issue Tracks is de eerste 45 minuten incl Q&A en de volgende drie 30 min, incl Q&A en tussen elke presentatie is er 10 minuten pauze. Na de tweede presentatie is er een theepauze.

 

Dat kan, maar komende week ff niet. Heb het druk met cursussen :-). Je hebt zo'n 35 minuten. Daarna nog 10 minuten vragen. Ik ga waarschijnlijk de sessie doen over de filmpjes en Jeanine is dan de dagvoorzitter. 

 

 

Prima aanvulling.
Misschien is het ook nog leuk om een 'app' voor de Happe.Ning aan te maken, bijvoorbeeld met Twoppy (http://www.twoppy.com)? De gratis versie stelt niet heel veel voor, maar het is toch best een leuk extraatje, en makkelijk aan te maken...

@Edwin Leuk idee en het ziet er eenvoudig uit (eerste indruk)

 

Ik heb deze week alleen nauwelijks tijd. Iemand anders? Anders kijk ik er volgend weekend naar :-).

 

Edwin,

Heb jij nog zin (en tijd) om zoiets als een app aan te maken? Wilma heeft er de komende dagen geen tijd voor. Of iemand anders misschien? 

Ik heb ook nog wat afspraken staan, maar ik wil het natuurlijk wel proberen. Zou je me dan wel kunnen mailen wat er precies in moet? Alleen de happe.ning?

Heb geen idee.... misschien Wilma? Ik ben me aan het voorbereiden op volgende week, ben wat dingen op een rijtje aan het zetten en toen kwam ik jouw opmerking tegen. Omdat daar nog niks mee gedaan is heb ik het nog maar eens onder de aandacht gebracht.

Ik kan me er zelf niet zoveel bij voorstellen, bij zo'n app. Als jullie beiden daar ook geen beeld bij hebben moeten we het er misschien maar bij laten zitten. 

 

Het is vooral een kwestie van invullen van de gegevens, voor de rest komt er weinig bij kijken. Zie eventueel http://www.edwinmijnsbergen.nl/2011/05/je-evenement-verrijken-met-t... Maar dan moet ik dus wel even alle gegevens hebben. Op de site van NVB staat het meeste wel, maar dan is het wellicht wat veel van het goede. Ik hoor het wel.

Ok. Ik ben bezig met het maken van een tijdsplanning. Maar ik heb nog wat informatie van Jeroen nodig, daar wacht ik nog even op.

Hier en daar is nog niet alle info volledig, aanvullen kan nog, info sprekers is cf nvb program.
Ik vulde in wat ik hier vond en overlegde met Edwin op facebook, als dat geen online samenwerken is ,-)
QR code zit in bijlage
Bijlagen:

twittertag is aangepast naar #hap7

RSS

Forum en Blogs

Zoeken

Loading

Sponsors:

GO opleidingen

Nedap Librix

Twitter

© 2014   Gemaakt door Edwin Mijnsbergen.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden