WWW nr 12 van december 2011 is verschenen, waarmee de eerste jaargang al weer achter de rug is.

Een kleine terugblik op 2011 en verder veel nieuws, met name rondom e-books.

Gauw lezen maar.

Wim Keizer

Tags: Bloomsbury, Gemeentefonds, OCW, PLO, Uitname, VNG, VOB, digitaal-platform, e-books, implementatie

Weergaven: 292

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Die nieuwsbrieven laden bij mij dus helemaal niet goed in OpenOffice.org. Je krijgt alleen de eerste pagina te zien, de rest van het document is verborgen. De inhoud is er wel en met wat extra moeite krijg ik die eruit (CTRL + A en dan plakken in een nieuw document), maar ik vind het een beetje irritant.

Als je wilt, kun je hem gewoon maandelijks gemaild krijgen.

Heb je een pdf versie Wim? Mijn versie van LibreOffice (3.3) crasht helaas volledig op dit document.

Ik heb (voor mezelf) een oplossing gevonden. Door het te openen in WordPad, versie 5.1 (onder Windows XP SP 2).

Hoi Joost, hierbij alvast de PDF om Wim de moeite te besparen.

Bijlagen:

Dank je Bruce. Ik kon 't document met de nieuwste versie van LibreOffice, 3.4.4. build 402, wel openen maar had vervolgens het door jou hierboven beschreven (OpenOffice.org) probleem. Alle tekst lijkt in een tabel te staan. Ik kon de tekst middels Ctrl + A makkelijk selecteren, kopiëren en plakken op pagina 2 in het document en daarmee werd alles zichtbaar. Hieronder een screenshot net na de opening van het document:

Heren, heren, interessant allemaal.

WWW staat gewoon in Word 2003 (.doc) op http://www.netwerkvandirecteuren.nl/ en in pdf op www.probiblio.nl.

Ik bewaar de nummers ook op papier, want volgens mij zijn ze over 2000 jaar niet meer digitaal raadpleegbaar, noch in Office van Windows via Internet Explorer 8 noch in OpenOffice.org noch in LibreOffice, 3.4.4. build 402.

Maar op papier, mits goed bewaard, kan iedereen ze dan nog lezen (althans als mensen over 2000 jaar die vaardigheid nog hebben).

Tijdens de jaarlijkse Tiele-leerstoelendag in 2012 haalde Adriaan van der Weel, één van de vier inleiders, een Duitse neuropsycholoog aan die heeft aangetoond dat lezen een hoogst onnatuurlijke hersenactiviteit is. Dus vroeg Van der Weel zich af of de leesvaardigheid wel stand kan houden tegen de verleiding van het audiovisuele in de nieuwe digitale media. Hij denkt van niet, een culturele revolutie na twee millennia schriftcultuur ligt volgens hem in het verschiet. Citaat Van der Weel: "Als beeld en geluid de onnatuurlijkheid van de schriftelijke communicatie kunnen vervangen, kunnen we de vrijkomende hersenactiviteit voor andere dingen inzetten. Dat is pure winst."

(ik ontleen dit aan het blad Informatie Professional, 7/8 2011)

Interessant Wim. Dank je. Dit is ook een interessant 'draadje' voor archivarissen volgens mij :-) De open standaard is .odf Wim ;-) en pdf/a een / de (?) standaard voor digitale archivering volgens mij. De neurologie en meer nog psychologie boeien mij ook (zeer!).

Kan deze nieuwsbrief ook als een online document gepubliceerd worden? Is ook gemakkelijker voor het delen bijvoorbeeld. Denk eens aan Scribd (om maar wat te noemen)? 

Beste Wim,

Dank voor een jaar lang ons op de hoogte houden. De WWW-nieuwsbrief is ontzettend handig. Mocht je iets gemist hebben door vakantie, ongemak of anderszins. Even jouw Wim-Weet doornemen en alles staat weer op een rijtje.

Bedankt, Rob!

RSS

Forum en Blogs

Zoeken

Loading

Sponsors:

GO opleidingen

Nedap Librix

Twitter

© 2014   Gemaakt door Edwin Mijnsbergen.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden