Je hoeft niet in een bibliotheek te werken om te weten dat zij een imago-probleem heeft. De bibliotheekbranche doet dan ook al jaren haar best om daarvan af te komen. Bibliotheek 2.0 is daar een prachtig voorbeeld van; omdat de wereld nou eenmaal verandert! Wie schetst mijn verbazing deze ochtend toen ik in de krant het stuk las over de opkomst van e-readers en daarbij de reactie van CPNB; http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2847112.ece/_Iedereen_k...
Is mijn verbazing en ergernis terecht of zie ik iets over het hoofd?

Tags: 2.0, CPNB, bibliotheek, bibliotheek-imago, e-books, e-readers, web

Weergaven: 92

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik zie het artikel nu pas en ben het met je eens. Je kunt als bibliotheek niet in elke format stappen en de concurrentie aangaan met grote partijen als Amazon of BOL is ook niet aan de orde, maar de manier waarop Sony samenwerkt met bibliotheken via OverDrive vind ik geweldig. Daar kunnen we echt nog wel een rol in vervullen!

"Mooi dat we het hebben", zeg ik dan altijd maar.
Natuurlijk kun je niet in iedere nieuwe drager stappen. Maar volgens mij is er de afgelopen 1000 jaar maar één nieuwe drager, de e-book reader gekomen. Het enige was misschien een probleem zou zijn is dat men een keuze moet maken voor het formaat waarin het e-book wordt aangeboden. Hier zijn 2 belangrijke standaarden .mobi en .epub voor en daar zou men een keuze tussen kunnen maken (of ervoor kiezen om ze beide aan te bieden). Maar voor een CPNB is het natuurlijk wel heel makkelijk om naast het fysieke boek dat ze uitdelen ook een ebook als download aan te bieden.

Wat ik niet kan begrijpen is dat een woordvoerder van het CPNB echt durft te stellen dat een e-reader niets met een boek te maken heeft. Ik denk dat als het CPNB hier echt zo over denkt zelf geen flauw idee heeft wat een boek is en waarvoor een boek dient.
Misschien moet iemand bij jullie - of via VOB, dat is wellicht makkelijker - die "woordvoerder" van de CPNB maar eens even op het matje roepen.
Volgens mij schaadt de CPNB hiermee hooguit haar eigen imago en niet die van de bibliotheken. Als ze juist zijn geciteerd dan lijkt het dat zij van de technologische ontwikkelingen binnen de muziekindustrie van de laatste 10 jaar en de verkrampte reactie daarop van platenmaatschappijen e.d. niets hebben geleerd.

Als men daadwerkelijk het lezen wil promoten dan zou men juist open moeten staan voor dit soort ontwikkelingen. Ik snap hun reactie daarom niet. Misschien ligt ook hier het op 1 hoop gooien van de content (e-book) en de drager (reader) - hetgeen bij discussies over dit onderwerp wel vaker gebeurd - hieraan wel ten grondslag.

Aan de andere kant hoor ik voorstanders van e-books maar al te vaak (en te gretig) het einde van het papieren boek voorspellen. Of/of i.p.v. en/en. Ik kan me daarom ook veel beter vinden in de beoordeling van Joost Zwagerman op de Bol.com site. Maar ja, dat komt misschien ook wel omdat we generatiegenoten zijn ;-)
Joost Zwagerman heeft een heel nuchtere en pragmatische kijk op het e-book. En zo hoort het ook. Je moet openstaan voor nieuwe ontwikkelingen en die ook durven te promoten voor bepaalde aspecten van het gebruik waar het echt z'n nut heeft.
Ik vind het een zeer benepen en kortzichtige reactie van het CPNB, het gaat gewoon om boeken, de drager is anders verder niks.
Ik assorteerde het CPNB ook niet met de bibliotheek, dus denk dat de schade van het bibliotheekimago wel meevalt. Misschien dat je eerder kunt stellen dat de bibliotheek haar imago schaad door niet met een reactie (ongeacht of deze positief of negatief is) in de krant te staan.
Ik weet niet of je het beseft - misschien zie ik dat als "buitenlander" beter - maar de CPNB is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Boekverkopersbond, de Groep Algemene Uitgevers en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Dus als de CPNB een officiële uitspraak doet, dan is dat mede een uitspraak van de VOB, de sector van de openbare bibliotheken dus.
Volkomen gelijk inderdaad! Wat vindt de VOB er dan zelf van?
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Maar ik vermoed dat de meeste mensen dit helemaal niet door zullen hebben. Dus dat de schade voor het imago van de bieb wel mee zal vallen.
De boekensector op zich is natuurlijk ook een vrij onzichtbaar gegeven. CPNB wordt pas zichtbaar door haar emanentie via de boekhandels en de bibliotheken. Geen enkele klant-eindgebruiker heeft in principe rechtstreeks contact met "de boekensector". Maar als de boekensector totaal niets onderneemt om de e-reader en het e-book te promoten of er iets rond te doen, dan zal dit uiteindelijk toch zijn negatieve weerklank vinden bij de boekhandels en de bibliotheken (want die komen dus wel rechtstreeks met klanten in contact die wellicht wel eens zo'n e-reader of e-book willen proberen). Tenzij die boekhandels en bibliotheken zelf het heft in handen nemen en iets rond e-readers en e-books gaan doen. Maar dan is de vraag: waar heb je de CPNB dan nog voor nodig?
Ze maken zich er met een jantje-van-leiden van af. Als je als boekensector niet wilt meedenken over de e-reader, sta je buitenspel.

RSS

Forum en Blogs

Zoeken

Loading

Sponsors:

GO opleidingen

Nedap Librix

Twitter

© 2014   Gemaakt door Edwin Mijnsbergen.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden