Ik hoop dat ik hiermee niet iemand beledig, dat is ook echt niet mijn bedoeling, maar ik wil toch even mijn frustraties kwijt.

Om up-to-date te blijven over wat er zich afspeelt binnen de (Nederlandse) bibliotheekwereld volg ik met name de nlbiblioblogs feed (lekker handig). Maar ik blijf altijd mijn ogen open houden voor andere bronnen. Zodoende kwam ik terecht bij Bibliotheekblad.

Bibliotheekblad (een uitgave van NBD/Biblion) is waarschijnlijk één van de bekenste vakbladen in (openbaar) bibliotheekland. De lokale bibliotheek waar ik als vrijwilliger actief ben heeft er ook een abonnement op en af en toe (als ik hem zie liggen) lees ik hem door. Jammergenoeg heb ik hem nog niet zo heel vaak kunnen lezen.

Dus ik kijken of een abonnement misschien iets is. Aan papier doe ik niet, dus het aanbod voor een website-abonnement voor € 25,- per jaar kwam mij erg aantrekkelijk over. Handig voor op de tablet. Maar ik had al een gevoel dat er wat haken en ogen aan zaten dus ik toch nog even bellen naar Bibliotheekblad.

Wat blijkt? Het website-abonnement geeft je enkel toegang tot het website archief waar alle artikelen opgesplitst zijn in aparte PDFs en je ook nog eens 10 nummers achterloopt (zo'n half jaar).

Nou, laat dan maar zitten...

Erg leuk al die discussies over het ontsluiten van collecties, meegaan met de trend naar elektronisch lezen, onderhandelingen met uitgevers over het digitaal beschikbaar stellen van materiaal, maar als zelfs het vakblad van de Nederlandse bibliotheekwereld achter de feiten aanloopt dan zie ik daar niet veel mee gebeuren.

(Voor de volledigheid: de man aan de andere kant van de lijn gaf overigens nog wel aan dat er plannen waren om hier wellicht verandering in te gaan brengen. Maar ik heb maar niet gevraagd naar de termijn.)

Weergaven: 399

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik wil ook niemand beledigen, maar kijk toch even op www.essentials-media.nl.

Digitale Bibliotheek is te lezen als (interactieve) pdf (voor op het scherm), als tabletversie en in z'n geheel of in de vorm van losse artikelen. Het vakblad verschijnt nl primair digitaal.

Dank voor uw bestelling. We zullen ervoor zorgen dat u zo snel mogelijk toegang tot het gesloten gedeelte van de website krijgt.

Give it to me faster! :-)

Bedankt Erik.

Inmiddels al enige tijd toegang tot het volledige archief van Digitale Bibliotheek en Intellectueel Kapitaal. Nog even niks kunnen lezen want ik moest eerst uitzoeken hoe je onder Linux zonder iTunes via USB PDFs op je iPad kon zetten. Dat heb ik inmiddels uitgevonden.

Nu heb ik wel een paar vragen:

1. Als je spreekt over "tabletversie" hebben we het dan over de printversie van het blad (in PDF)?
  2. Voor Digitale Bibliotheek zijn voor de uitgaven beginnende met DB2011-05 en teruglopend geen printversies beschikbaar. Hetzelfde geld voor Intellectueel Kapitaal vanaf IK 2011 nr. 2. Zijn de complete nummers hier interactieve versies?
  3. Voor Digitale Bibliotheek worden bij mij voor de uitgaven DB2011-02, DB1103, DIB1104, DB1105 in iBooks geen afbeeldingen weergeven (ook de afbeelding van de voorpagina is niet zichtbaar). DB2011-01 wordt zonder problemen weergeven. Op de computer kan ik de diverse bestanden wel prima bekijken met Evince (en ook met Adobe Reader). Kan het zijn dat dit interactive versies zijn? Zoals bij het vorige punt genoemd, er zijn geen print versies beschikbaar gesteld voor deze uitgaven.
  4. Voor zover ik kan zien zijn voor Digitale Bibliotheek voor de bladen na 2011 (2011, 2010 etc.) geen complete versies meer beschikbaar, maar enkel nog opgesplitste versies. Hetzelfde geld voor Intellectueel Kapitaal, ook daar zijn na 2011 geen complete versies meer beschikbaar. Klopt dat? Zo ja, worden deze alsnog beschikbaar gesteld?

Ik wacht uw reactie af.

Alvast hartelijk bedankt.

Waarschijnlijk komt punt 3. inderdaad doordat het interactieve versies betreft (tekst is aanklikbaar). Ik heb net namelijk m.b.v. Adobe Reader DB1103 uitgeprint naar een PDF printer (wat ervoor zou moeten zorgen dat de interactiviteit verdwijnt) en nu wordt het nummer wel prima weergeven in iBooks.

Wellicht interessant om te vermelden: iBooks crashed bij mij op pagina 22 van IK1104-print.pdf (Intellectueel Kapitaal 2011 nr. 4).

Met betrekking tot punt 4. ik heb inmiddels zelf alles al samengevoegd. 15 x Digitale Bibliotheek en 48 x Intellectueel Kapitaal.

Knap werk !

Dag Bruce,

Beide bladen zijn sinds begin dit jaar primair digitaal verschenen - van eerdere jaargangen zijn de pdf's wel beschikbaar maar dat zijn afgeleiden van de papieren edities.

Tijdens de lancering van de digitale variant - en met enige regelmaat ook tussendoor - zijn er vragen gekomen van (nieuwe) abonnees over hoe ze de magazines moeten lezen.

Dit hangt af van welke hardware en software men gebruikt: welke apparaat, welk besturingsysteem (De iPad ondersteunt geen flash, waardoor interactie grotendeels wegvalt), welke readersoftware en op welke wijze men de pdf vanaf de site op een apparaat plaatst (bijvoorbeeld via dropbox). De printversie is het meest geschikt om te lezen op de iPad. De interactieve versie leent zich (voorlopig) het beste voor de desktop/laptop.

Om de keuzemogelijkheden te verbreden komen DB en IK met ingang van 2012 ook als webversie uit. Dat maakt het gemakkelijker om de artikelen in een browser te lezen en zorgt voor behoud van alle functies (links, animaties, video's e.d.) die kunnen zijn opgenomen.

Voor digitaal lezen is op dit moment nog geen 'heersende standaard'; voor digitaal publiceren evenmin.  Verder zijn er ook particulieren en instellingen die DB en/of IK in papieren vorm willen ontvangen - dit is mogelijk per nummer en wordt gerealiseerd via printing on demand.

Kortom, we proberen aan zo veel mogelijk lezerswensen tegemoet te komen en met de permanente ontwikkeling op het gebied van tablets, software en publicatiemethoden is verandering voorlopig de enige constante :-).

Tot slot: welkom als abonnee en veel leesplezier!

M vr gr

Erik Bouwer - Essentials

Staat Linux > USB > iPad ergens gedocumenteerd ?

Niet dat ik weet, tijdens mijn zoektocht kwam ik wel deze instructies tegen (van eind november 2010). Daar wordt beschreven dat je bestanden op het bestandsysteem kan zetten en vervolgens een XML bestand genaamd Purchases.plist in /Books/Purchases moet aanpassen om de bestanden in iBooks te laten weergeven. Maar dat werkte bij mij niet.

Uiteindelijk heb ik de oplossing gevonden door in iTunes een PDF over te zetten en daarna gewijzigde bestanden op het bestandsysteem te bestuderen. Wat blijkt? Een XML bestand genaamd Books.plist in /Books wordt aangepast om te verwijzen naar de bestanden aanwezig op het bestandsysteem.

Dat bestand ziet er als volgt uit:

<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple Computer//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dtd">
<plist version="1.0">
<dict>
    <key>Books</key>
    <array>
        <dict>
            <key>Name</key><string>DB1110-print</string>
            <key>Persistent ID</key><string>DB1110-print</string>
            <key>Has Artwork</key><true/>
            <key>Kind</key><string>unknown</string>
            <key>Is Protected</key><false/>
            <key>Path</key><string>DB1110-print.pdf</string>
            <key>Extension</key><string>pdf</string>
            <key>MIME Type</key><string>application/pdf</string>
        </dict>
    </array>
</dict>
</plist>

Ik heb vervolgens een klein Python scriptje geschreven om het bestand aan te passen om alle bestanden toe te voegen zodat deze in iBooks verschijnen. Werkt op zich goed behalve dan dat de volgorde niet kan worden aangeven.

De door onszelf gebruikte methode:

• een pdf (printversie van IK of DB) via laptop of desktop downloaden en in dropbox plaatsen
  • op de iPad vanuit dropbox openen
  • daarna (met pijl rechtsboven) openen in iBooks.

iBooks opent dan (even wachten...) met de bekende boekenkast waarin de pdf (als cover afgebeeld) staat. We gebruiken dropbox ook voor allerlei andere doeleinden (bijvoorbeeld traffic) dus dit ervaren we zelf niet echt als tussenstap :-)

Ook andere readers kunnen worden gebruikt vanuit dropbox (bluefire, goodreader), maar die moet je dan wel op de iPad hebben gezet.

Ik wil ook niemand beledigen, maar hetzelfde geldt voor Informatie Professional. Ik 'doe' ook niet meer aan papieren tijdschriften (simpelweg omdat digitale tijdschriften veel efficiënter zijn), maar de website van Informatie Professional loopt inderdaad ook een aantal nummers achter...Daarnaast zijn de artikelen ook niet makkelijk te raadplegen, zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij Intellectueel Kapitaal.

Een gemiste kans, hopelijk komt hier snel verbetering in.

RSS

Forum en Blogs

Zoeken

Loading

Sponsors:

GO opleidingen

Nedap Librix

© 2014   Gemaakt door Edwin Mijnsbergen.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden